dziś: 2024-04-24

Wycieczka Malbork - Toruń - Ciechocinek

W dniach 13-15 października, 42-osobowa grupa udała się  na ostatnią  jesienną wycieczkę: Toruń - Malbork - Ciechocinek.

Pierwszy dzień - Toruń.
Wraz z przewodnikiem przemierzaliśmy po średniowiecznych uliczkach starówki Torunia, uważanej  za jedną z najpiękniejszych i najcenniejszych architektonicznie miejsc w Europie, która została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Spacerując, podziwialiśmy wspaniałe budowle, jak:  Dwór Artusa, Dom Mikołaja Kopernika, Krzywą Wieżę, Ratusz, odnowione kamienice i spichlerze, Bulwary, Bramę Mostową, Żeglarską i Klasztorną, Katedrę św. Janów. Słuchaliśmy o bogatej historii miasta, o legendach i ciekawostkach. Na naszej trasie nie zabrakło oczywiście Muzeum Piernika. Będąc na Rynku Staromiejskim „zahaczyliśmy” o Pomniki:  Psa Filutka, flisaka otoczonego  zasłuchanymi żabami, o pręgierz w postaci Osiołka i Mikołaja Kopernika - tego, który "wstrzymał Słońce i ruszył Ziemię". Na naszej trasie znalazł się także Browar Jana Olbrachta  gdzie degustowaliśmy piwo z piernika.

Spacerując po Toruniu czuliśmy, że nad całym miastem unosi się duch Kopernika i zapach piernika. Toruń nas zauroczył swą bujną historią i klimatem minionych wieków.

Drugi  dzień to Malbork i oczywiście - zdobywanie Zamku Krzyżackiego – arcydzieła architektury obronnej i rezydencjonalnej późnego średniowiecza, największy gotycki zespół zamkowy na świecie o powierzchni 21 hektarów. Podążaliśmy przez zamkowe korytarze wsłuchując się w ciekawe historie opowiadane przez dobrze przygotowanego przewodnika.  Zobaczyliśmy tam min. wielki refektarz, kuchnię, pomysłowy system zamkowego ogrzewania, piwnice zamkowe, odnowione  sale i komnaty Zamku Wysokiego, niezwykły kościół zamkowy noszący ślady zniszczeń powstałych w wyniku działań wojennych II wojny światowej, ciekawą studnię zamkową, po za tym kapitularz, izbę konwentu oraz dormitorium. Po zwiedzeniu zamku wysokiego udaliśmy się na tarasy zamkowe. Znaleźliśmy tam cmentarz, lapidarium, ogród oraz młyn zamkowy. Oczarowała nas wystawa przepięknych bursztynów. Z zachodniego brzegu Nogatu podziwialiśmy całą okazałość zamku.

Trzeci  dzień Ciechocinek - to spacer z przemiłym, dowcipnym przewodnikiem po  największym  i najsłynniejszym uzdrowisku w Polsce. Podczas 3-godzinnego spaceru słuchaliśmy historii i  ciekawostek o urokliwych parkach, skwerach z fontannami ze znanym „Grzybkiem" oraz „Jasiem i Małgosią", łazienkach, pijalniach wód i innych. W trakcie wycieczki zobaczyliśmy też Dworek Prezydentów RP, teatr letni, ciechocińską cerkiew. Na naszej trasie nie mogło zabraknąć osobliwego miejsca czyli tężnie solankowe z 1828 roku.

W dobrych nastrojach, już ze wspomnieniami z odwiedzanych miejsc i oczywiście z piernikowymi  suwenirami wróciliśmy do domu.