dziś: 2024-03-28

Projekt „Oswajam żywioły, poznaję siebie, kształtuję świat..." - zajęcia w OSP Kęty, Muzeum Ognia w Żorach

"Wspólnie spędzony czas - najlepszym prezentem dla dziecka i rodzica".

23 czerwca w ramach projektu "Oswajam żywioły, poznaję siebie i kształtuję świat" dofinansowanego przez Fundację BGK nasi milusińscy wraz z rodzicami odkrywali zalety oraz niebezpieczeństwa związane w czterema żywiołami - powietrze, ziemia, ogień i woda. Zajęcia przygotowane przez Strażaków dały dzieciakom możliwość eksperymentowania, były okazją do poznawania otaczającej rzeczywistości poprzez różne zmysły oraz do podejmowania własnej inicjatywy i aktywności. Tworzone sytuacje edukacyjne w ramach projektu były dla dzieci okazją do przyglądania się naturze oraz temu, jak człowiek sobie z nią radzi. Cztery żywioły - nie wyobrażamy sobie bez nich życia, ale także nie możemy ich bagatelizować - to przesłanie piątkowych, bardzo interesujących zajęć. Uczestnicy dowiedzieli się w jaki sposób psy ratownicy poszukują zaginionych ludzi, w jaki sposób odbywa się tresura piesków oraz ich szkolenie, jak ugasić palący się olej oraz jaką nieokiełznaną siłą jest woda i powietrze. Ciekawą atrakcją był pobyt w wozie strażackim oraz zabawa w gaszenie pożaru.

Zajęcia w ramach projektu mają również na celu inicjowanie wspólnych zajęć dzieci z rodzicami, bowiem czas spędzony z dzieckiem pozwala na wywiązanie się uczucia przywiązania, wzmacnia więź, daje uczucie spełnienia. Jest to czas głębokiego relaksu. Dzieci uczą się poprzez obserwację, naśladowanie, dlatego wszelkie wartości dużo łatwiej jest przekazywać dziecku w formie zabawy.

Kolejną atrakcją dla uczestników projektu była wycieczka do Muzeum Ognia w Żorach oraz wspólny pobyt na basenie. Ekspozycja muzeum poświęcona jest wiedzy na temat energii i ognia od czasów najdawniejszych aż do dnia dzisiejszego. Dzieciaki miały możliwość poznania prehistorycznej jaskini, rozpalenia wirtualnego ognia, poznania niszczycielskiej siły żywiołu oraz technik walki z nią. Multimedialna ekspozycja oraz urządzenia doświadczalne sprawiły wiele radości oraz uzupełniły proces nauczania. Wycieczkę zakończył radośnie spędzony czas w parku wodnym.

Składamy serdeczne podziękowania na ręce Strażaków z OSP Kęty za przygotowanie niezwykle interesujących zajęć dla dzieci i rodziców.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji -> KLIKNIJ TUTAJ

Fundacja BGK dofinansowała 60 projektów edukacyjnych w konkursie grantowym „Na dobry początek!”

•    Dofinansowanie w wysokości ponad 500 tys. zł na projekty edukacyjne dla dzieci w wieku 2-8 lat otrzymają biblioteki, instytucje kultury oraz lokalne organizacje pozarządowe.
•    Odbiorcami działań będzie 2 100 dzieci i ponad 2 400 rodziców.
•    Nagrodzone projekty wykorzystują nowatorskie metody pracy z dziećmi i lokalne zasoby, angażują instytucje partnerskie, doceniają rolę integracji wielopokoleniowej, tworząc inspirujące otoczenie do rozwoju dzieci.
•    Konkurs „Na dobry początek!” po raz 9. organizuje Fundacja BGK. Jego celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich i z małych miejscowości.
W 9. edycji konkursu grantowego „Na dobry początek!” Fundacja BGK nagrodziła 60 projektów wyrównujących szanse edukacyjne dzieci wiejskich i z małych miejscowości.  Dofinansowanie w wysokości ponad 500 tys. zł otrzymają biblioteki (11), ośrodki kultury, sportu i rekreacji (19) oraz lokalne organizacje pozarządowe (stowarzyszenia – 25 i fundacje – 5). Łączna wartość wszystkich projektów wyniesie ponad 780 tys. zł. Celem konkursu jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z terenów wiejskich i małych miejscowości, a także wspieranie społeczności lokalnych w tworzeniu inspirującego otoczenia do rozwoju dzieci oraz integracji wielopokoleniowej. Dofinansowane projekty w podziale na województwa: dolnośląskie 7, kujawsko-pomorskie 2,  lubelskie 8, lubuskie 2, łódzkie 3, małopolskie 10, mazowieckie 3, opolskie 2, podkarpackie  4, podlaskie 4, pomorskie  2, śląskie 5, świętokrzyskie  1, warmińsko-mazurskie  1, wielkopolskie   6, zachodniopomorskie  0.
Nagrodzone projekty będą realizowane od stycznia do czerwca 2017 roku. Umożliwią one 2 100 dzieciom w wieku 2-8 lat z terenów wiejskich i miejscowości do 20 tys. mieszkańców udział w zajęciach wyrównujących ich szanse edukacyjne. Dzieci będą rozwijać zainteresowania przyrodnicze, zorganizowane zostaną zajęcia teatralne, muzyczne, taneczne i plastyczne. Wezmą udział w zajęciach językowych, warsztatach malarstwa plenerowego i architektury krajobrazu. Będą rozwijać umiejętności społeczne i twórczego myślenia, rozmawiać o własnych emocjach. Podczas wycieczek poznają swoje najbliższe otoczenie oraz tradycje regionalne, wezmą udział w warsztatach rękodzielniczych, m.in. filcowania, haftu, szydełkowania, czy garncarskich.  Zaplanowano także zajęcia logopedyczne i wspomagające integrację sensoryczną, spotkania z dogoterapeutą i hipoterapię. Powstaną grupy zabawowe, które umożliwią dzieciom nieobjętym edukacją przedszkolną udział w zajęciach ogólnorozwojowych, zabawach relaksacyjnych i grach integracyjnych. W planowanych działaniach będzie uczestniczyć ponad 2 400 rodziców, zakładają one również integrację wielopokoleniową, m.in. wspólne muzykowanie, majsterkowanie, pieczenie chleba czy warsztaty krawieckie z udziałem Klubów Seniora, Kół Gospodyń Wiejskich, regionalnych zespołów folklorystycznych i Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
W 9. edycji konkursu złożono 577 wniosków. O dofinansowanie ubiegały się: biblioteki (142  wnioski), fundacje (54)  i stowarzyszenia (231) oraz ośrodki kultury, sportu i rekreacji (150) z siedzibą w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców. Projekty były oceniane przez pod względem kryteriów takich jak: trafność, logika i przydatność, partnerstwo – wykorzystanie zasobów lokalnych i współpraca z innymi organizacjami,  zaangażowanie rodziców i integracja wielopokoleniowa, nowatorskość projektu w środowisku lokalnym, doświadczenie realizatorów oraz klarowność budżetu. Dodatkowe punkty przyznano organizacjom mającym siedzibę w gminach o niskich dochodach na jednego mieszkańca. W dniach 1-2 grudnia br. przedstawiciele organizacji realizujących projekty nagrodzone w konkursie podczas szkolenia w Warszawie poznają metody integracyjne w pracy z grupą i działania animacyjne inspirowane pedagogiką zabawy z elementami dramy, plastyki, tańca i treningu twórczości.
Celem programu „Na dobry początek!” jest wyrównywanie szans edukacyjnych i wspieranie społeczności lokalnych w tworzeniu inspirującego otoczenia do rozwoju dzieci w wieku 2-8 lat mieszkających w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców. Dofinansowanie projektów w konkursie „Na dobry początek!” wynosi od 3 do 10 tys. zł.  Od początku realizacji programu „Na dobry początek!” Fundacja BGK dofinansowała 238 projektów edukacyjnych, przeznaczając na ten cel 2,058 mln zł.
Misją Fundacji BGK jest tworzenie przyjaznego i inspirującego otoczenia do rozwoju dzieci i młodzieży. Fundacja BGK realizuje programy zaangażowania społecznego w imieniu Banku Gospodarstwa Krajowego. Koncentruje swoje działania na wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, budowaniu kapitału społecznego oraz popularyzacji idei wolontariatu. Fundacja BGK prowadzi konkurs grantowy „Na dobry początek!” i program wolontariatu pracowniczego „Wolontariat jest super!”. Jest partnerem programu Stypendiów Pomostowych oraz ¬programów edukacji obywatelskiej: „Młody Obywatel” i „Mała ojczyzna – wspólna sprawa”.

powrót do wydarzeń